REMPAH RATUS KEHIDUPAN

Pizza II


Assalamualaikum dan salam sejahtera..... pagi tadi celik mata jer terus bekpes kat kedai Pizza [ada ke kedai pizza open kul 8.00am) ala-ala rumah di Fazreen House. Sekali sekala bekpes cenggini best kan! tapi bagi perut yang dah biasa kemelayuan tak perlu arr nak paksa diri tu makan benda2 pelik macam nie siap ada chicken soup lagi. Ayu makan pagi tadi pun dah rasa seolah-olah berada di negara Omputih sambil bersantai di halaman rumah dengan bunyi kicauan burung tetiba..... owhhhh ada koala bear lalu di hadapan.... (x caya cer cari kat peta bawah tu )

Banyak kali dah buat pizza ni sejak 2 menjak dah pandai buat sendiri, pilih jer topping apa nak letak gerenti sedap dan berkenan dengan selera tekak sendiri.



Sources: Ayuazren & Arena Ghazali
Bahan-bahan:-
BHG. DOH
2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 bungkus yis
3/4 cawan air
1sdb gula
2sdk olive oil
sedikit garam


Cara-cara:-
  • Satukan yis,gula dan air (air amik sikit dari sukatan 3/4 cwn). Biarkan hingga kembang dalam 10min.
  • Dalam mangkuk lain masukkan tepung, garam dan olive oil. kacau sebati lepas tu masukkan bancuhan yis dan air. Uli sampai tidak lekat di tangan dan biarkan selama 1 jam. bagi doh tue naik dan kembang, bowl tu tutup dengan kain.
  •  Tumbuk2 doh...bulatkan doh bahagikan kpd beberapa bahagian mengikut size yg diingini dan canai.
  • Sapukan dengan sos pizza, letak inti kesukaan sendiri dan cheese jangan terlupa. Untuk bahan topping boleh lihat di sini
  • Bakar selama 15 - 20 minit dengan 180'c.
 
Chicken Soup ni Ayu guna yg intant punya atau anda boleh guna yang dalam tin brand Chambells pastu dah masak tabur sikit serbuk lada putih.


2 ulasan:

  1. wahh..cedapp nyaaa...order bole? hihi

    BalasPadam
  2. TQ Nureeda :) resepi dah ada boleh cuba tapi kalau nak order pun boleh takut tak sampai umah jer :) :) :)

    BalasPadam