REMPAH RATUS KEHIDUPAN

Jus Lempoyang


Salam pagi Sabtu.... alhamdulillah cuaca di luar amat baik, biasa waktu cenggini sibuk kedengaran bunyi kenderaan motor dan kereta melalui jalan utama hadapan rumah...mungkin ramai yang masih sambung tidur selepas subuh tadi agaknya...sekolah pun cuti.

Siapa pernah dengar atau lihat pokok atau isi lempoyang? Eh bukan Husin Lempoyang dalam citer P.Ramlee ya....rasanya kalau generasi baru mungkin tak kenal kot hanya sekadar pernah mendengar sahaja. Lempoyang ni sejenis pokok Halia hutan. Ayu ni jenis beruntung sikit ler sebab pokok ni memang Mak ada tanam di persekitaran rumah...senang bila-bila masa nak makan atau minum jus boleh terus ambil ajer....SEGAR dari LADANG muehehehe.... Zaman sekarang nak mudah boleh jer cari minuman segera yang di dlamnya terdapat khasiat lempoyang. Tapi kalau nak yang fresh lebih baik buat jus sendiri selain tu boleh juga potong kecil-kecil jadikan ulam semasa makan nasi.

Kegunaan lempoyang nie....ia boleh membersihk-+*an/ mencantikkan kulit, menambah selera makan, buasir, menghilangkan cacing, buang angin, bisa-bisa badan, mencuci peranakan dan organ wanita dan badan kita pun akan menjadi lebih segar....

Okay, macam Ayu ni memang susah sikit nak makan ulam lempoyang...lebih rela minum jus seperti di atas tapi bukan amik satu gelas setiap hari, cuma 1/2gelas dari gambo di atas tu....dah tu nak minum memang tak tahan dengan bau lempoyang ni...apa yang Ayu buat tahan "nafas" terus telan jus tu....dah habis cepat-cepat Ayu makan 1sudu MILO hehehehe gara-gara untuk mengelakkan jus ni kuar semula. Jom Ayu kongsi cara penyediaan jus lempoyang......

Sources: Ayuazren
Bahan-bahan:-
Lempoyang
Ibu Kunyit - letak sikit jer 
Air Masak
sedikit garam

Cara-cara:
Basuh bersih lempoyang dan kunyit, potong kecil-kecil. Masukkan dalam blender yg dicampur air dan sedikit garam.Blender sampai lumat. selepas itu tapis dan ambil airnya sahaja. Ayu biasa buat stok untuk satu minggu letak dalam botol dan simpan dalam peti ais. Sesuai di minum waktu pagi atau sebelum masuk tidur (malam).



8 ulasan:

  1. lempoyang ni rasanya time dlm pantang dulu ada org ajar, jadi milk booster, makan buat ulam dgn nasi, tapi tak buat pun

    BalasPadam
  2. ya' tina....ayu pun minum sbb mak yg sediakan masa dalam pantang mula2 tak tau juga khasiatnya bila dah cuba mmg bdn mcm bertenaga semula :)

    BalasPadam
  3. Oh macam tu ke rupa lempoyang..Tak pernah tengok pun. Lebih kurang macam lengkuas la ye.

    BalasPadam
  4. Saya nk beli boleh benih pokok lempoyang .

    BalasPadam
  5. Sapa nak lempoyang aku ada banyak...


    BalasPadam