REMPAH RATUS KEHIDUPAN

Jus Lempoyang


Salam pagi Sabtu.... alhamdulillah cuaca di luar amat baik, biasa waktu cenggini sibuk kedengaran bunyi kenderaan motor dan kereta melalui jalan utama hadapan rumah...mungkin ramai yang masih sambung tidur selepas subuh tadi agaknya...sekolah pun cuti.

Siapa pernah dengar atau lihat pokok atau isi lempoyang? Eh bukan Husin Lempoyang dalam citer P.Ramlee ya....rasanya kalau generasi baru mungkin tak kenal kot hanya sekadar pernah mendengar sahaja. Lempoyang ni sejenis pokok Halia hutan. Ayu ni jenis beruntung sikit ler sebab pokok ni memang Mak ada tanam di persekitaran rumah...senang bila-bila masa nak makan atau minum jus boleh terus ambil ajer....SEGAR dari LADANG muehehehe.... Zaman sekarang nak mudah boleh jer cari minuman segera yang di dlamnya terdapat khasiat lempoyang. Tapi kalau nak yang fresh lebih baik buat jus sendiri selain tu boleh juga potong kecil-kecil jadikan ulam semasa makan nasi.

Kegunaan lempoyang nie....ia boleh membersihk-+*an/ mencantikkan kulit, menambah selera makan, buasir, menghilangkan cacing, buang angin, bisa-bisa badan, mencuci peranakan dan organ wanita dan badan kita pun akan menjadi lebih segar....

Okay, macam Ayu ni memang susah sikit nak makan ulam lempoyang...lebih rela minum jus seperti di atas tapi bukan amik satu gelas setiap hari, cuma 1/2gelas dari gambo di atas tu....dah tu nak minum memang tak tahan dengan bau lempoyang ni...apa yang Ayu buat tahan "nafas" terus telan jus tu....dah habis cepat-cepat Ayu makan 1sudu MILO hehehehe gara-gara untuk mengelakkan jus ni kuar semula. Jom Ayu kongsi cara penyediaan jus lempoyang......

Sources: Ayuazren
Bahan-bahan:-
Lempoyang
Ibu Kunyit - letak sikit jer 
Air Masak
sedikit garam

Cara-cara:
Basuh bersih lempoyang dan kunyit, potong kecil-kecil. Masukkan dalam blender yg dicampur air dan sedikit garam.Blender sampai lumat. selepas itu tapis dan ambil airnya sahaja. Ayu biasa buat stok untuk satu minggu letak dalam botol dan simpan dalam peti ais. Sesuai di minum waktu pagi atau sebelum masuk tidur (malam).



10 ulasan:

  1. lempoyang ni rasanya time dlm pantang dulu ada org ajar, jadi milk booster, makan buat ulam dgn nasi, tapi tak buat pun

    BalasPadam
  2. ya' tina....ayu pun minum sbb mak yg sediakan masa dalam pantang mula2 tak tau juga khasiatnya bila dah cuba mmg bdn mcm bertenaga semula :)

    BalasPadam
  3. Oh macam tu ke rupa lempoyang..Tak pernah tengok pun. Lebih kurang macam lengkuas la ye.

    BalasPadam
  4. Saya nk beli boleh benih pokok lempoyang .

    BalasPadam
  5. Sapa nak lempoyang aku ada banyak...


    BalasPadam
  6. Sapa nak lempoyang aku ada banyak...


    BalasPadam
  7. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..��

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay����
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ��Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..����


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ��kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam