REMPAH RATUS KEHIDUPAN

Egg Tart


Morning....walaupun matahari semakin terpacak atas kepala kalau duduk kat luar rumah ya...resepi yang sebelum ni ayu ada bagi tau yang ayu ada buat dessert masa makan nasi ayam Ipoh...ok resepi ayu dah tulis di bawah nun di sini dalam keadaan line internet yang melembabkan....biasa orang buat tart guna bekas tart yang khas tapi kali ni saje buat lain dari yang lain guna bekas remekin....nampak tek remekin tue cantik kan? ada bermacam warna harga pun murah jer janji sedap mata memandang....


Sources : Zkinda mz Myresepi & Lily Talib & Norsha
Bahan-bahan:- 
1 paket puff pastry - jenama KAWAN

Filling:-
1 cawan susu cair @ susu segar - ayu guna susu segar
4 biji telur
1 cawan gula halus - ayu guna 3/4 cawan saja.
1 cawan air
1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil vanilla esen

Caranya :
1. Ambil sekeping puff pastry dan tekan² puff pastry tu dalam ramekin atau bekas kecil. ( gelek puff tu seperti Norsha buat - supaya nipis so bila masak nanti ia tak terlalu mengembang dan menyebakan adunan telur membuak tumpah.)

2. Jika buat dalam mould tart, sekeping puff pastry tu boleh dapat 2 biji tart telur so kena kerat. Kalau guna ramekin sebijik ramekin untuk sekeping puff pastry.

Untuk Filling :
Pukul manja gula dan telur biar sebati
Masukkan kesemua bahan filling dan kacau sebati kemudian tapiskan adunan filling tu.
Tuangkan kedalam acuan yang diletakkan pastry tadi dan bakar dengan suhu 190 selama 30 minit menggunakan api atas bawah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan